lørdag 12. januar 2013

Andre del av Cubaturen



 

Andre del av Cuba-turen 2012/2013
 

Første del av turen var sykkeltur og kanskje kommer det noen bilder fra den og...




Olivenreiser sitt opplegg var fantastisk og kan anbefales!

Andre del var Havanna 4.1. - 10.1 og her vil jeg dele den uken med dere andre som dro hjem den 4.1. og som kanskje synes det er artig å høre hvordan min Havanna-uke forløp. Bildene er ikke nødvendigvis av så veldig god kvalitet, men ment som illustrasjoner.

Fredag 


Tid for hotelbytte fra Parque Central til privat rom i Vedado. Havanna har tre sentrale bydeler: La Habana Vieja, der vi stort sett var og hvor turistene holder seg; La Habana Centro som ligger på andre siden av den store avenyen (Prado/Paseo) som vi spaserte nedover med Sverre, hvor han traff sine taxivenner; og Vedado som ligger på andre side av Habana Centro, der vi var innom for å veksle penger på Hotel Nacional før vi startet syklingen. Jeg bodde seks netter i Vedado, hos en veldig trivelig familie, flott rom med deilig bad og masse godt varmt vann, jeg fikk deilig frokost hver dag og fikk klærene vasket til en billig penge. Et megakjøleskap på rommet med Bocanero, TuCola og vannflasker. Rommet kostet 25CUC per natt, frokost 4, og kan absolutt anbefales. Om noen av dere vil ha adressen så kontakt meg.


 





Etter å ha pakket ut og lykkelig vitende om at jeg ikke skulle pakke om på 6 dager, spaserte jeg inn til gamlebyen, La Habana Vieja, delvis langs El Malecon og delvis gjennom Centro Habana (som var en noe deprimerende opplevelse - husene detter fra hverandre men livet går sin gang...).

Noen maler sin del av huset og fargeklattene pynter opp en ellers grå og trist husmasse






Men det viktigste er å være fri: (fri fra f.eks. USA) "Vi skal fortsatt være frie!"

Inne i Obisbo traff jeg plutselig på en annen leieboer fra mitt 'casa particular' som satt og spiste da jeg ankom huset litt tidligere på dagen.  Det var litt morsomt, han var fjernsynsreporter fra Mexico og hadde bodd på Cuba til han var 8. Vi gikk og drakk pils og han viste meg parfymeriet i Mercaderes der man kunne få laget sin egen parfyme på flotte parfymeglass. Flakonger hetter det visst, eller? Så ble det litt gåing i gamle byen før drosje hjem til Vedado, hvor gatene har nummer og bokstavnavn og jeg bodde i gate F mellom 25. og 27. gate, og det måtte man oppgi til taxisjåføren.


Lørdag

Denne dagen bestemte jeg meg for å gå i bydelen Vedado og følge Even Underlids guiding gjennom hans bok Det nye Cuba. Det var deilig å spasere i de luftige avenyene med masse trær og finne gamle middelklassehus, stor kontrast til Centro Habana som hadde gjort meg litt deppa dagen før...



Jeg besøkte kirkegården og fikk omvisning av en guide... 60 begravelser for dagen og en del enveiskjøringsskilt som bekymret meg litt ;-)) jeg ville jo helst ut igjen derfra :-)


Jeg gikk forbi nasjonalteateret hvor det var lang kø for å se på en konsert med en kjent sanger senere i måneden.


Jeg gikk også på revolusjonsplassen og innom en park like ved.

Rundt gate E/17 ligger det et museum hvor de har stilt ut møblene til en spansk grevinne som flyktet etter revolusjonen og som hadde murt alle sine ting inn i kjelleren. De ble imidlertid  funnet ved hjelp av en metalldetektor og er nå blitt museum. Så her kan man se hvordan de rike levde før revolusjonen.


En is på Coppelia, kjent fra filmen Fresas y chocolate (Jordbær og sjokolade) hørte også med:



Om kvelden spiste jeg deilig middag med en venninne av en kamerat av meg og vi spiste på en restaurant rett overfor hotellet Habana Libre og forretten minnet om en coco-taxi :) Veldig god mat, kan anbefales, Waoo! het restauranten.



Søndag


Dette var dagen for kunst og museer. Begge Museos de Bellas Artes ble besøkt både den med kubanske malere og den med internasjonale. Mye fint å se, men det blir for mange inntrykk å fordøye på kort tid. Revolusjonsmuseet ble også besøkt og her får man hele historien i detaljer. De gjør også narr av USAs presidenter og Batista i "tåpenes hjørne".






Om kvelden fulgte jeg Sverres råd og gikk i teateret. Billettene kostet 25 CUC uansett hvor man satt, men det var bare 2. balkong igjen. Uansett en flott opplevelse med nasjonalballetten og nasjonalsymfonikerne.




Før teateret fulgte jeg min gamle lærers sms-tips om å få med meg opptoget fra Casa de Africa i parallelgaten til Obisbo (Obrapia). Opptoget startet på Plaza San Francisco og var til minne om frigjøringen av slavene som fant sted en 6 januar (som også er hellige tre kongers dag i den spansktalende verden).




 


Mandag


 Handledag i gamlebyen! Om ettermiddagen var jeg på besøk hos en dame og hennes sønn sammen med noen andre norske venner. Da var vi i en annen bydel nord i Havanna. Hun hadde nettopp fått en ny leilighet (Cubanerne betaler ikke husleie og får boligene sine av staten, men de kan også bytte leiligheter eller selge de, evt gi de vekk - betaling under bordet er ikke uvanlig). Jeg hadde ikke mer barneting igjen men en kikkert og en lommelykt ble godt mottatt. Koselig kveld med kubansk familie i tre generasjoner og med skjønn huskatt!



Tirsdag


Denne dagen sløvet jeg i hjemmet på morgenen, det hadde vært nok tidlige frokoster på denne turen ;-) Traff så universitetslærer og hennes mann (jeg hadde ikke akademisk visum og kunnne derfor ikke besøke henne på universitetet) og vi spaserte i gamlebyen og de viste meg litt rundt. Jeg spanderte middag på dem på en pizzarestaurant i Pradogaten som de kjente til. Der spiste vi pizza, drakk kaffe og øl og jeg betalte 15 CUC for alt. Det var nesten det universitetslæreren får i lønn i måneden (20CUC)... Disse hadde familie i Miami og fikk derfor tilsendt penger så de klarte seg litt bedre... Interessant prat over pizzaen og et nytt varig vennskap. Leger tjener heller ikke mer enn ca 20CUC i måneden. Dersom de drar på 'misjon' til utlandet (Venezuela eller Angola) får de litt mer og noen får også tillatelse til å kjøpe ny bil. Andre kan kjøpe bruktbil men bare noen utvalgte kan kjøpe ny... Min oppfatning er at Cuba er et klassesamfunn, men det fungerer bare annerledes enn i kapitalistlandene. De som er i kontakt med turistene her har jo en helt annen mulighet til å få CUC-valutta. De som lar seg avfotografere med sigarer inne i gamlebyen tar 1 CUC per bilde, om de får to bilder for dagen, tjener de tre ganger mer enn en universitetslærer på en måned....



Tipsen vi betalte sjåfør og guide må de forresten dele med de kontoransatte i firmaet de jobber for ettersom de ikke kommer i direkte kontakt med turistene. Slik servitører ofte deler med kokkene her i Norge. Tirsdag kveld traff jeg min gamle lærer og en cubansk familie på katedralplassen og vi spiste middag på en koselig restaurant like ved. Deilig mat og godt drikke :)

Onsdag


Jeg startet dagen med å gå på Hotel Nacional og se på hagen der og ta meg en mangojuice og se utover havet....



Deretter traff jeg min gamle spansklærer og vi hadde en fin tur i gamle byen. Her besøkte vi marked hvor de solgte smykker for de som tilhører den afrikanske santeria-religionen som blant de største på Cuba. Jeg fikk 'tildelt' to guder Obatala som er gud for alle og representert ved hvitfargen og Ochun som bl.a. er seksualitetens gud og representert ved gult (det er visst også de prostituertes gud...).Vi kjøpte to smykker til meg i fargene til mine guder og senere på kvelden ble jeg spurt om jeg virkelig var døpt eller om det bare var på "tull"... Så dette er alvor på Cuba! Her er han som tildelte meg gudene :) og på hotel-bildet kan man skimte mine gude-halsbånd, et hvitt og et gult.



Vi spiste middag på Jardin de Oriente (rett bak den fine Cafe de Oriente i gamlebyen) og der spiste vi arroz a la cubana (ris på kubansk vis, to egg, ris, stekte bananaer og tomatsaus) til 1.25 CUC! Og deilig karamelpudding til dessert. Vi besøkte Dianas minnesmerke



og et par kirker som ligger nede ved havnen, den greskortodokse og den russiskortodokse.




Vi skulle ta fergen ut til andre siden av bukten, men kaien var falt ned så fergen gikk ikke...

En pils på en av Hemmingways steder Dos Hermanos ble det også og like ved tok jeg disse bildene:






På ettermiddagen dro vi tilbake til Vedado i lokaldrosje (10CUP - lokale pesos) og videre med Coco-drosje til skribentklubben hvor det var afrikansk Rumba. Flott oppvisning, en time og muligheter for å svinge seg den neste timen. Det er visst hver onsdag kl 17. (Har litt problemer med å få lastet opp videoer så dere får bare tenke dere til rytmene og sangen)

 



 
Deretter litt vandring i gatene og middag på en ny Paladar i Vedado, ca gate H (23-27) som heter Sancho Pancha. God spanskinspirert middag til en rimelig penge.

 

Torsdag


Min siste dag og jeg kjøpte meg bassengtilgang på Habana Libre, det kostet 15 CUC og da kunne man drikke/spise for 13 av de. Matserveringen startet ikke før senere og jeg hadde litt strev med å drikke for alle pengene :)

 


Dette kan man også gjøre på Hotel Nacional og andre hoteller.

Husverten min hadde drosjeløyve og kjørte meg til flyplassen i en meget moderne pen bil. Damen i innsjekkingen sa at hun kunne hjelpe meg med overvekten jeg hadde i kofferten slik at jeg bare betalte halvparten av det jeg skulle om jeg betalte henne direkte i euro... så dermed ble jeg deltakelig i kubansk korrupsjon... men slapp å pakke over i ryggsekken... Så var det Amsterdam - Bergen og hjem til kulden.




 FIN

¡Hasta siempre, amigos!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar